FAQ

1. Co to są filtry cząstek stałych i do czego służą?

Filtry cząstek stałych, znane również jako DPF (Diesel Particulate Filter), FAP (Filtre à Particules), SCR (Selective Catalytic Reduction) oraz CAT (Catalytic Converter), są elementami układu wydechowego w silnikach spalinowych. Ich główną funkcją jest redukcja emisji zanieczyszczeń, takich jak sadza czy tlenki azotu, poprzez ich przechwytywanie lub chemiczną neutralizację.

2. Jak często należy czyścić te filtry?

  • DPF/FAP: Generalnie, zaleca się czyszczenie co 80,000–150,000 km, ale to zależy od modelu pojazdu i stylu jazdy.
  • SCR: Czyszczenie nie jest zwykle wymagane, ale układ może wymagać serwisu co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
  • CAT: Zazwyczaj czyszczenie nie jest wymagane, chyba że występują problemy z wydajnością.

3. Czy można samodzielnie wyczyścić te filtry?

W przypadku DPF i FAP istnieją zestawy do czyszczenia dostępne na rynku, ale profesjonalne czyszczenie w serwisie jest zdecydowanie bardziej skuteczne. SCR i CAT zazwyczaj nie wymagają regularnego czyszczenia i lepiej jest je zlecić specjalistom.

4. Jakie są objawy zanieczyszczonych filtrów?

  • Spadek mocy silnika
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Kontrolka układu wydechowego na desce rozdzielczej
  • Problemy z przyspieszeniem

5. Co się stanie, jeśli nie będę czyścić filtrów?

Nieczyszczenie filtrów może prowadzić do:

  • Uszkodzenia silnika
  • Zwiększonej emisji zanieczyszczeń
  • Kosztownych napraw
  • Odrzucenia w badaniu technicznym pojazdu

6. Co to jest regeneracja filtra DPF/FAP i czy jest to samo co czyszczenie?

Regeneracja to proces spalania zgromadzonej sadzy w filtrze pod wpływem wysokiej temperatury. Jest to naturalny proces, który zachodzi podczas jazdy na dłuższych dystansach. Czyszczenie to jednak bardziej zaawansowany proces mechaniczny lub chemiczny, który ma na celu usunięcie wszystkich zanieczyszczeń i przywrócenie pełnej funkcjonalności filtra.

7. Jaki jest koszt czyszczenia filtrów?

  • DPF/FAP: Od 300 do 1000 zł, w zależności od modelu i stanu filtra.
  • SCR: Zazwyczaj nie wymaga czyszczenia, ale serwis może kosztować od 500 do 1500 zł.
  • CAT: Nie wymaga zwykle czyszczenia, chyba że jest uszkodzony. Wówczas wymiana może kosztować od 500 do 2000 zł.

8. Czy mogę usunąć filtry zamiast ich czyścić?

Usunięcie filtrów jest nielegalne w większości krajów i może skutkować grzywną, jak również odrzuceniem w badaniu technicznym. Ponadto, zwiększa to emisję zanieczyszczeń.

Mam nadzieję, że odpowiedzi na te pytania pomogą Ci zrozumieć, jak ważne jest regularne czyszczenie i serwisowanie filtrów cząstek stałych w Twoim pojeździe.